Pilot mora da bude spreman da se usavršava i uči do penzije, a pre svega da voli svoj poziv


Nenad Nedić, komandant Helikopterske jedinice MUP-a, rekao je za RTS da je konkurs otvoren do 31. marta i svi zainteresovani momci i devojke koji žele da budu piloti mogu da konkurišu.

“Imamo opšte uslove konkursa koji podrazumeva da su državljani Srbije, mesto prebivališta, uzrast do 21 godine, da su završili srednju školu, gimnaziju ili neki tehnički smer. Nakon toga će biti pozvani na lekarski pregled, koji se sastoji iz osnovnog pregleda i specifičnog za datu profesiju gde se najviše pažnje posvećuje psihotestovima”, rekao je Nedić.

Nakon toga će biti upućeni na selekciju koja se sastoji od tri faze: padobranski skokovi, preživljavanje u prirodi i selektivna obuka letenja.

Karakteristike budućih pilota

Prvi put je potpisan sporazum između Ministarstva odbrane i MUP-a da se školuje zajednička klasa za potrebe pilotskog kadra i jednog i drugog ministarstva.

Prema njegovim rečima, izdvojena su tri mesta za potrebe MUP-a.

Govoreći o tome šta osoba treba da poseduje da bi se bavila ovim pozivom, Nedić kaže da prvenstveno mora da voli taj poziv, jer se na padobranstvo ide iz ljubavi.

“Osoba mora da bude spremna na stalno školovanje, usavršavanje. Završetkom akademije učenje neće prestati, samo će biti nastavljeno, usmereno. Mogu da kažem da će se do penzije stalno usavršavati, učiti i morati da napreduju u struci”, kaže Nedić.

Prema njegovim rečima, taj posao pruža toliko lepih stvari, toliko je zanimljiv, atraktivan da nikom ne pada teško, ni onima koji su više od 20 godina u tom poslu, da redovno uče.

Avijacija je industrija koja se vrlo brzo razvija, morate da budete spremni na novu tehniku, na nove izazove.

Nedostatak pilota

Nedić ukazuje da u celom svetu trenutno nedostaje pilota. Misli se na iskusne pilote koji već iza sebe imaju prilično staža i iskustva.

“Da bi se došlo do tog nivoa stručnosti, morate da krenete od nultog stepenika. Ovo je pre svega izvrsno planirano, postoji vizija da se ovaj problem rešava u budućnosti”, kaže Nedić.

Olakšice tokom školovanja

“Kažem iz iskustva, ako želimo da uporedimo vreme kada sam ja završavao tu akademiju, pre 20 godina, uslovi su neuporedivo bolji. Bolji su smeštajni kapaciteti, stipendija sada iznosi 50.000 dinara za svakog kadeta, imaju obezbeđen smeštaj, hranu i sva sredstva neophodna da bi pratili nastavu i polagali ispite”, kaže Nedić.

Ono što je najvažnije, nakon završetka Akademije imaju zagarantovano radno mesto u helikopterskoj jedinici MUP-a.

Dileme i izazovi

Njegov savet budućim pilotima je da prihvate izazov, da će im biti zanimljivo, a budućnost im je obezbeđena.

“Trenutno helikopterska jedinica raspolaže vazduhoplovima kojima su opremljene i najmodernije zemlje Zapada. Pandan helikopterskim jedinicama Srbije je savezna policija Nemačke, koja u svojoj floti ima iste vazduhoplove koje koristi Srbija. Srbija nema razloga da bude zabrinuta što se tiče tehnike, a što se tiče kadra, to je proces koji je dugotrajan. Mislim da smo krenuli na vreme da ga rešavamo i da ćemo to u budućnosti rešiti”, istakao je Nedić.

Piloti helikopterske jedinice svake godine budu upućeni na neku vrstu obuke, pa odlaze u evropske zemlje ali i u zemlje Severne Amerike na usavršavanje, tako da su imali prilike da lete iznad mnogih država, da upoznaju druge kolege pilote i svaki put su dobijali priznanje.

Poslednji put je dobijeno priznanje od komapnije Erbas u decembru prošle godine: piloti helikopterske jedinice su se najbolje pokazali vozeći helikopter X-145 u svim operacijama za koje je konstruisan i projektovan.

Predispozicije pilota

Nedić kaže da se mora voditi računa o zdravlju, ovde je više naglašeno zato što je zdravstveno stanje usko vezano za profesiju.

Kada vam je zdravstveno stanje narušeno, ne možete da letite, zato je potrebno voditi računa o zdravlju, o navikama, kaže on.

Psihičko zdravlje i specijalne operacije

Nedić kaže da je selekcija koja godinama traje i tokom školovanja i nakon završetka školovanja pripremljena i ima za cilj da prepozna kako će pilot reagovati u odgovarajućim situacijama.

To se stresne, iznenadne situacije kada pilot u kratkom roku mora da donese ispravnu odluku jer od njegove odluke zavisi bezbednost ne samo njegova već i njegovih putnika, samog vazduhoplova i samog leta.

Nedić kaže da se piloti ali i mehaničari helikopterske jedinice tokom godine susreću sa mnogim stresnim situacijama jer ga obično pozivaju kada je nekome potrebna pomoć, kada niko drugi ne može da pomogne. “Ostavljena je nada u vama, tako da mislim da su oni godinama gradili to iskustvo i ono im pomaže da u tim situacijama pravovremeno i na pravi način reaguju.”

Konkurs je otvoren do 31. marta, a svi neophodni detalji i uslovi konkursa su na sajtu MUP-a i tamo svi zainteresovani kandidati mogu da pronađu neophodne informacije kako da postupe i kome da se obrate.



RTS / Infomark